כתבה שלי שפורסמה במגזין "זמן הזהב"

דיור מוגן-החלטת חיים

"…אורנה, האם אעשה את הצעד הנכון בכך שאעבור לחיות בדיור מוגן, בגילי ובמצבי?…"
"… אני תוהה אם המעבר לדיור המוגן, יהיה הדבר הנכון עבור הוריי שמתלבטים מאד אם זה יהיה נכון עבורם…"
שאלות אילו ועוד רבות דומות, אני שומעת לעיתים קרובות- מבני הגיל השלישי ומילדיהם.
ההחלטה על מעבר לדיור מוגן היא אחת מן ההחלטות הקשות וההתלבטות אם לעבור לחיות בדיור מוגן מעסיקה מאד את בני גיל-הזהב ואת דורות ההמשך.
מדוע?
משום שזו "החלטת חיים"- ונלווים אליה סימני שאלה רבים, ספקות והתלבטויות.
המעבר לדיור המוגן נוגע לשינויים מהותיים בחיים: בתחום הפיזי, הסביבתי, בהיבט החברה והתרבות, בתחום הרגשי והמנטאלי.
בדרך כלל, עם העלייה בגיל והצטברות ניסיון החיים- פוחתות עתודות הגוף והנפש להתמודדות עם שינויים- ונדרשת התגייסות רבה, הן עצמית (של מי שהחליט לעבור לדיור המוגן) ורצוי- שגם המערכת המשפחתית תתגייס ותתמוך במהלך זה.
וכאן מדובר על שינויים מקיפים בכל תחומי החיים: אורח החיים, הסביבה, הפעילויות, האנשים , כללי המקום, האוכל…
אם כך, השאלה החשובה והמהותית ביותר כששוקלים מעבר לדיור מוגן היא: איך והאם אני רוצה לתכנן את המשך חיי?
מה היא תשובתך?
המניעים של אנשים המתמודדים עם דילמת המעבר לדיור מוגן מגוונים, אך נוגעים בכמה תחומי חיים עיקריים: הפגת הבדידות (שהיא, לדעתי, אחד מהמכאובים הגדולים ביותר בתקופתנו), , הצורך בחברה, צורך בפעילות, צורך בעזרה בניהול הבית, צורך בהשגחה רפואית כתוצאה משינויים בבריאות ובתפקוד הפיזי והנפשי, רצון ליהנות מתרבות ופנאי, חשיבותה של נגישות, צורך בעניין בחיים וצרכי בטיחות וביטחון וכן- הרצון לשמר ככל האפשר את העצמאות ולהימנע מתלות.
שאלות נפוצות הן:
האם מתאים לי להישאר בבית, לבד? או אולי לעבור להיות בחברה בדיור המוגן? האם לעבור לחיות במקום שנותן שירותים היקפיים שאוכל לרכוש אותם, או בביתי- עם עזרת מטפל/ת ועזרת הילדים שיעשו עבורי את מה שאני מתקשה?
או-
"…מאז שאימי התאלמנה, היא הפסיקה לצאת לקונצרטים ולהצגות… היא מאד בודדה, מעגל החברים שלה הצטמצם מאד וגם קשה לה ללכת לבקר את חברותיה בעיר. נראה לך שיהיה לה טוב יותר בדיור מוגן?… "
או-
"…יש לי את הדירה שלי. שהתרגלתי אליה כבר 42 שנה. אמנם אני כבר מתקשה לשמור על ניקיונה ותפעול מטלות הבית, שאף פעם אינן נגמרות. וגם הטיפוס במדרגות כבר מקשה קצת. והאמת? גם די משעמם לי ואני לבד… אבל מדוע לעזוב את הבית, לטובת דיור מוגן?…"

ישנם סיבות וגורמים שונים לשיקול ולהחלטה בעקבותיו לעבור לדיור מוגן.
כמה נפוצים :
שינויים טבעיים– בכל טווחי החיים :
*האטה וירידה בתפקוד (היחלשות פיזית),
*קושי בנגישות לשירותים חיוניים בקהילה,
*הפחתה במעגל חיי החברה (חברים ושכנים עוברים לדיור מוגן, או נפטרים),
*בעיות בריאותיות חדשות וישנות,
*שינויים במצב הרוח ובאנרגיה הנפשית.
אירועי חיים אקוטיים: מחלה, אשפוז, התאלמנות, פחד להיות לבד (כתוצאה מאירועי פריצה בסביבה) וכד'.
*רצון לעבור לגור בקרבת הילדים- כתוצאה מהסיבות שלעיל.
* רצון "שלא ליפול לנטל" על בני המשפחה.
אני יודעת זאת, ממאות שיחות שקיימתי עם אנשים שחיים בדיור מוגן, ששוקלים לעבור לדיור מוגן, או בנים ובנות להורים מבוגרים שמתלבטים וחווים דילמה בסוגיה זו.
לכן, השאלה שחשוב לברר, היא בראש ובראשונה- מה הצורך שלך?
אם בקהילה ובבית יש קושי להשיג ולמלא את הצורך, אזי רצוי לשקול אפשרות לעבור לדיור המוגן שייתן מענה לצורך שהגדרת. ואז לבדוק:
כיצד ובמה נותן הדיור המוגן מענה לצורך שלך?
אם אדם נתקל יותר ויותר בקשיים בביצוע פעילויות יומיומיות כגון רחצה, הלבשה, התנהלות וניידות בבית- וביצוע סידורים בחוץ, מסגרת הדיור המוגן יכולה להיות מסגרת ההולמת מצבים אלו, בפרט אם המצב הנפשי והבריאותי תקין.
מסגרת זו, מאפשרת לאנשים רבים להמשיך לשמור על עצמאותם, ליהנות מהעשרת חיי החברה, הגברת פעילות הפנאי, לקבל טיפול רפואי שוטף או של חירום בעת הצורך.
השירותים השונים שמספק הדיור המוגן (כגון: כביסה, הסעדה, ניקיון,שירותי שמירה ומיגון וכד') יכולים "לפנות " את הדייר לעסוק בפעילויות תרבות, פנאי, ספורט וחברה- עפ"י בחירתו.
בתשובה לאדם המתלבט ולבני המשפחה המודאגים, אני ממליצה לשקול האם ובאיזה אופן יחול שיפור באיכות החיים : בידיעה שכאשר מתרחש שינוי במצב הבריאותי- תפקודי, נדרש מענה למצב החדש.
במקרים רבים, המעבר לדיור מוגן נותן מענה לצורך הזה- של ירידה ביכולת לתפקד באופן עצמאי לחלוטין. בדיור המוגן מתאפשר להרחיב את המעגל החברתי, ליהנות מקונצרטים ומופעים המוצגים במקום וכן משלל פעילויות תרבות, ספורט וחברה. אבל- בעיקר: בדיור המוגן ניתן למצוא תשובה לבדידות שממנה סובלים,רבים מאד מבני גיל הזהב.
תתפלאו לשמוע, אבל ישנם מקרים לא מעטים בהם האדם שעבר לדיור מוגן, עשוי לגלות תחום עניין חדש, לפתח תחום עיסוק שחפץ בו ולא מימש זאת בעבר. נוצרות חברויות חדשות, אולי אף זוגיות חדשה….
"החלטת החיים"- שהיא ההחלטה אם לעבור לדיור מוגן, מקורה בהתלבטויות ודילמות לא מעטות.
אבל, עלינו לזכור שהמעבר לדיור מוגן אינו פותר את כל הבעיות בחיים ואינו רק "חלום שמתגשם". נדרשים לכך כוחות התמודדות וההסתגלות לשינוי.
העליתי כאן מספר דילמות ושאלות, המאפיינות את המתלבטים- וישנן עוד רבות. לא לכולן נמצאת התשובה המיידית, אבל יש להדגיש את חשיבותה של החשיבה וההתייעצות עם איש מקצוע נייטרלי ובעל ידע, כדי לקבל את ההחלטה הנבונה והנכונה ביותר עבורך.
על: מהו דיור מוגן? היבטים כספיים, משפחתיים וגם- טיפים ועצות זהב הנוגעים למעבר לדיור המוגן, במאמר הבא.
מזמינה אתכם לפנות ולהתייעץ. שלכם- אורנה 0548-171729
כמו כן- ניתן למצוא ידע נרחב במדריך שלי: "דיור מוגן כן או לא- המדריך למתלבטים". המדריך ייתן לך מענה על השאלות, יאפשר לך להסיר ספקות והתלבטות ובעזרתו ניתן לקבל החלטה שקולה, מאוזנת ונכונה האם המעבר לדיור מוגן מתאים, בשלב זה בחיים, או בשלב אחר.

שלכם אורנה לגיל הזהב > https://seniorsorline.com/