התנדבות בגיל השלישי

"…רוצה להוסיף לחייך איכות ובריאות? הדרך הטובה  ביותר היא לעסוק בהתנדבות…"
כאשר התכוננתי, לאחרונה, להרצאה שלי "אני וההתנדבות, קשר של משמעות",
למתנדבי עמותת "סביון" למען
האזרח הוותיק בכפר סבא,התנדבות | בגיל השלישיהבחנתי שבכל המחקרים בנושא ההתנדבות, ישנה המלצה גורפת לבני גיל הזהב, לעסוק בהתנדבות- כדי להתחזק גופנית, מנטאלית, להעלות את תחושת הרווחה הנפשית ולחזק את המערכת החיסונית. עד כדי כך!!!

כמתנדבת ב"אנוש" ( עמותה לנפגעי נפש) ברמת השרון (כבר שנה חמישית- הזמן עובר מהר כשנהנים…)-  אני מנחה קבוצה של מתמודדים.  אין לתאר את ההנאה, העניין, הסיפוק והלמידה שאני מפיקה מפעילותי ההתנדבותית.

מידי  פעם, במהלך המפגש הקבוצתי, עולה מהמטבחון הסמוך ניחוח של תבשילים ומטעמים. בכל פעם, אני מתפעלת מחדש, מההתמדה, הענווה, השקט, והכישרון הגסטרונומי (כבר מהניחוח אפשר להבחין…) של מ.ד, מתנדבת ותיקה מאד במועדון, שמכינה כבר שנים רבות את הכיבוד לחגיגת ימי ההולדת הנערכת פעם בחודש ברוב שמחה במועדון 'אנוש'.
אחד מהאנשים היקרים שאני מכירה, יחגוג בנובמבר, בע"ה, יום הולדת "עגול"- 90!!!. הוא מתנדב פעמיים בשבוע-  בשני מקומות שונים, בעירו: בשי"ל (שירות ייעוץ לאזרח)- הוא מייעץ בנושאים שונים הקשורים לזכויות תושביה המבוגרים של העיר, כמו כן, הוא מתנדב באגף ה"ייעוץ לקשיש" של המוסד לביטוח לאומי.- שירות שהמתנדבים בו עוברים הכשרה מקצועית ומעמיקה, אשר מקנה להם ידע בנושא זכויות ופניות של בני הגיל השלישי ובני משפחותיהם.
האיש, מתאר את פעילותו ההתנדבותית כ"חמצן" לחיים- עשייה המעניקה לו עניין, טעם, ערך וחשק. כאשר נכפתה עליו 'חופשה' של מסגרות ההתנדבות, הוא "טיפס על הקירות": תחושת הזמן השתנתה, "הזמן זז לאט יותר", הרגליים כאבו יותר מהרגיל ותחושת העייפות והלאות התגברה.
מסתבר, שהתחושות שהוא מתאר, מוצאות ביטוי בשדה המחקר והתיאוריה: לדוגמא, בכנס בר אילן להתנדבות, דובר לא מעט על היתרונות של התנדבות להגברת איכות החיים של בני גיל הזהב.
לדוגמא: הוכח קשר בין פעילות התנדבותית לבין בריאות טובה. מתנדבים זוכים להאריך ימים, לסבול פחות מדיכאון, נהנים מתפקוד טוב יותר וממידה נמוכה יותר של מחלות לב.
יתרה מכך:  תפיסת הזמן של המתנדב משתנה וגורמת לו להרגיש שיש בידו יותר זמן !!(נמצא במחקר משותף לאוניברסיטאות פנסילבניה והארוורד).
אנו לומדים מכך ש- "טוב להיות טוב…", תחושת הערך והמשמעות שיש לאדם המתנדב, משפיעה ישירות על מצבו הרגשי, המנטלי והפיזי. מניעה לפעולה, לעשייה, יוזמה ולמידה.
במחקרים, הוזכרו גם הקשיים שעלולים לצוץ- כגון איבוד עניין ופרישה ו"עייפות החומר", באם  המתנדבים סובלים משחיקה, הנגרמת לרוב מציפיות לא מתואמות, היעדר הדרכה מתאימה או לחצים מתגברים על המתנדבים.
לשם כך, ישנן פעילויות רבות העוסקות  בהדרכה וייעוץ קבוצתי ופרטני למתנדבים, בארגון אירועים ליצירת חיבורים חברתיים, גיבוש וזיקה לארגון שבו מתנדבים.
כמו למשל- ההרצאה שלי למתנדבי עמותת 'סביון', "אני וההתנדבות- קשר של משמעות…"  .

מזמינה אותך לשתף ולהגיב (כאן למטה).
שלכם
אורנה לוטן אשכנזי

שלכם אורנה לגיל הזהב > https://seniorsorline.com/